Pizzabullar.

Har nyss blivit klar med ett gäng pizzabullar där jag glömde min jäsande deg...slutade med att den nästan jäste över kanterna, men slutresultatet blev helt klart godkänt. 

Ingredienser:
5 dl mjölk
1 pkt jäst (för matbröd)
3 msk olja
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
4 dl grahamsmjöl
ca 6-8 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 400 g keso
Lite skinka
ca 1 dl tomatpuré
ca 1 dl chilisås
Oregano
Riven ost

Gör så här:
1. Starta ugnen på 225 grader.
2. Smula jästen i en bunke.
3. Värm mjölken till fingervarmt, och häll den sedan över jästen och rör om.
4. Tillsätt olja, salt, socker, ägg, grahamsmjöl och vetemjöl (inte allt på en gång).
5. Arbeta degen ordentligt tills den blir smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
6. Jäs degen i bunken under bakduk i 20-30 min.
7. Under tiden som degen jäser gör du i ordning fyllningen. Hacka skinkan. Häll keson i en skål och rör ned tomatpuré, chilisås och skinka. Riv osten.
8. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i två eller tre delar. Kavla till tunn rektangel.
9. Bred fyllningen på rektangeln. Krydda med oregano och strö på det mesta av den rivna osten (spara lite till gräddningen).
10. Rulla ihop degen, skär rullen i lagom tjocka bitar. (2-3 cm)
11. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 10-20 min. 
12. Pensla ev. med lite mjölk och strö det sista av osten ovanpå bullarna. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

13. Ta bullarna av plåten och låt svalna under bakduk.

14. NJUT!

Ett tips: Innan man lägger bullarna i formarna så kan man pensla dem med lite olja på undersidan, de har en tendens att fastna i formarna.

Kommentarer
Postat av: Linn

Vad goda de såg ut! Önskar att jag inte var glutenintolerant :-)

2011-07-25 @ 08:48:20
URL: http://drivkraften.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0