Att vara hälsosam.

Det här inlägget har jag funderat och petat på med i flera veckor. Jag har funderat över hur jag ska lägga fram det jag vill ha sagt. Det är ett otroligt intressant, men också känslofyllt ämne där åsikterna är många. Idag är allt så svart på vitt, många missköter hälsan och utesluter fysisk aktivitet och nyttig mat helt. Andra blir maniska, tränar jämt och äter aldrig nåt som man tycker är onyttigt. Helt plötsligt försvinner den där glädjen. Den sköna känslan efter ett bra träningspass blir inte längre njutning, det blir ett begär som fortfarande inte räcker. Och sen tappar man gnistan. Jag har sett så mycket av det. Man går ut till 120% och så slocknar gnistan lika snabbt som den tändes. Man återgår till halvdan mat som man egentligen inte mår bra av. Jag har dock inga egna erfarenheter av det här. Visst kan jag tappa motivationen ibland, jag hoppar inte full av energi och glädje till varje träningspass, men, träningen har alltid varit en del av mitt liv. Kanske är det främst tack vare hockeyn och fotbollen då man alltid har haft regelbundna träningar. Men det har fått mig att inse att jag mår bra av att träna. Jag kan liksom inte sluta hitta bra anledningar till varför jag ska fortsatta träna. Träning...
...gör mig gladare
...ger mig bättre tålamod
...ger mig bättre självförtroende
...är så otroligt roligt
...känslan efteråt är obeskrivlig
...är ett utmärkt sätt att lära sig att man kan om man vill (bara att kämpa, kämpa, kämpa!)
...gör så att jag sover mycket bättre
...är ett kanonbra sätt att umgås med andra
...det får en att glömma alla jobbiga tankar och är ett utmärkt sätt att bara rensa hjärnan
...och så vidare, och så vidare. Jag kan hitta tusen anledningar.

På senaste tiden har jag blivit mer medveten. Jag har dränkt mig i bloggar och texter och recept och därefter förändrat kost och träning. Jag tycker det blir mer och mer roligt att testa ny sorts mat, testa nya träningssätt och övningar och sen hitta på egna varianter. Samtidigt så blir den där skålen med glass eller den där kladdkakebiten så mycket godare när man längtat lite. Hittade massor av inspiration under resan till Thailand då jag både inspirerades av viss mat där, men jag hann också dränka mig i tidningar med recept och massor av bloggläsande med folk som la upp roliga recept och annan inspiration. Sen vi kom hem har jag varit full med tränings- och matinspiration och det hela känns mycket roligare! Ibland behöver man verkligen en paus att bara ladda om och motivera sig igen.

Det värsta är när folk går ut stenhårt och misslyckas. Eller går ut stenhårt och övertränar och äter lite eller inget. Jag har funderat på dietistyrket i framtiden och det känns otroligt lockande faktiskt. Det är intressant hur viktigt det är för oss att äta på rätt sätt, alltså inte överdrivet och inte dåligt. Samma med träning, det får inte gå till överdrift, men såklart ska man se till att röra på sig och vara aktiv. Jag är glad att folk tar tag i sina liv och gör dem bättre, men den där överdriften gör mig orolig. Och man bör nästan ställa sig frågan - när blir hälsosamt ohälsosamt? Kroppen mår inte bra av att varken träna för mycket eller för lite, äta för nyttigt eller för onyttigt. Allt handlar om balans. Det handlar om att skaffa en livsstil, som innebär att man aldrig slutar träna eller leva hälsosamt, men som för den delen inte heller innebär att man slutar unna sig eller ta några vilodagar. Man mår inte bra av att förbjuda sig och man måste belöna sig, annars blir det inte bra. Därför tänkte jag avsluta alla mina tankar med ett kanonbra citat från en av mina absoluta inspirationskällor: "Inget är så nyttigt att du kan äta det jämt och inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det."

Ta hand om er fina ni! Och snälla, gå aldrig till överdrift eller underdrift. Jämför er aldrig, utan hitta istället det som funkar för DIG, din egna balans i livet. Det viktigaste är att må bra!

Kommentarer
Postat av: Pallan

Riktigt bra inlägg Therese! :)

Jag äter det jag mår bra av och nöjer mig med dagliga aktiviteter med hundarna och att vara i stallet då och då osv :) Det funkar för mig.

2012-03-16 @ 07:16:05
URL: http://pallan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0