Mandel- och cashewrutor

Såklart har jag inte glömt att jag lovat er ett till recept. Detta på ett underbart bröd som jag ätit 7 bitar av sen igårkväll ;) Bra betyg om du frågar mig! Just det här receptet går ju att ändra så otroligt mycket! Mandlarna och cashewnötterna går ju att ersätta med andra nötter, rapsoljan går att ersätta med smör, olivolja eller kokosolja, brödkryddorna går att ersätta med kardemumma, kanel, pepparkakskrydda eller vad man nu kan tänkas tycka om (jag ska prova kardemumma nästa gång). Likaså går sesamfröna ovanpå att byta mot linfrön, solrosfrön eller pumpafrön. Man får vara kreativ och ta av det man har! Jag rekommenderar er dock att prova just denna variant, grymt god och dessutom så jäkla enkel att göra!

Mandel- och cashewrutor

Ingredienser:
*100 g mandel (2,5 dl)
*75 g cashewnötter (2 dl)
*2 tsk bakpulver
*3 msk rapsolja
*2 tsk brödkryddor
*1 tsk fiberhusk
*1 burk (250 g) lätt kvarg/kesella
*2 ägg
*1/2 dl sesamfrön

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Mal mandlar och nötter till ett fint mjöl (i t.ex. matberedare) OBS, det låter mycket.
3. Blanda nötmjölet med bakpulver, olja, brödkryddor och fiberhusk.
4. Häll i kesella/kvarg och blanda ihop.
5. Tillsätt äggen och rör tills det har blivit en jämn smet.
6. Lägg smeten på en bakplåtspappersklädd plåt och sprid ut så att den blir ca 1 cm tjock. Strö över sesamfröna.
7. Grädda i ugnen i ca 10 minuter, tills det fått en fin färg.
8. Låt det svalna och skär i rutor (jag fick ut 12 st bitar). Förvara i kylen.

Bregott och kokt ägg eller bregott och ost var grymma pålägg...mm..jag längtar redan till kvällsfikat ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0