Några kosttankar

Dags att skriva av mig lite igen. Ni vet det där med socker, det är en spännande historia. Ska man äta? Ska man inte? Jag personligen tror inte på att utesluta saker så länge det inte är något man inte tycker om. Gillar man något ska man äta det, men man bör välja sina tillfällen. Det har varit en svår balansgång för mig för jag älskar söta saker, speciellt allt med choklad. Det har varit 1 bit, som har blivit 2, som i sin tur blivit ännu flera. Det har varit svårt att sluta och först när magen har skrikit högt har jag gett mig. Man hör ofta att man ska äta när man är sugen, men jag är alltid sugen om jag vill det! Det finns alltid plats för lite kaka eller choklad i min mage. Det som varit problemet är inte att jag har gett efter för suget mitt i veckan, utan problemet ligger i att jag sedan också ätit på helgen för att det ju "har varit helg". Som att det skulle vara en godkänd anledning för sockerfrossa... Men så var det i alla fall. Och jag mådde ju inte så jäkla bra av det. När jag blev kund hos Helena blev det en "fri dag" i veckan då jag kunde börja stoppa i mig det jag är sugen på, men bara under den dagen och såklart inget frossande. Jag ska säga att jag trodde det skulle bli jobbigt, men ärligt talat har något aldrig funkat så bra för mig tidigare. Jag är inte sugen på veckorna och säger utan problem nej till fika och annat. När det blir helg och lördag (som blivit min fria dag) äter jag något jag vill ha. Alla gånger är jag inte jättesugen, men då äter jag ändå. Det kanske låter jättedumt, men det gör så att jag kan hålla mig på veckorna. Jag har aldrig begränsat mig på det sättet tidigare, men jag är positivt överraskad över hur bra det faktiskt fungerar. Kan man äta när man verkligen är sugen, t.ex. på en onsdag eftermiddag och sedan nöja sig med det utan att stoppa i sig saker under resten av veckan "bara för att", då är ju det jättebra, men så fungerar inte jag. Det är såhär det fungerar för mig, och jag vill att det ska kännas såhär jämt - att jag har en bra balans.
 
Och så tänkte jag över en grej som jag hörde för ett tag sen och som jag tror kan vara nyttig att tänka på inför det här med att äta söta/onyttiga saker överlag. Tänk dig att du äter 5 mål om dagen. Det blir 35 mål varje vecka. Blir ett eller två av dessa mål dåliga kommer det aldrig märkas. Då har du fortfarande ätit 33 eller 34 bra mål, vilket i procent är grymt! Blir en dag sämre, som i mitt fall lördag (fast jag äter iofs inte dåliga mål under hela dagen), är det 1 dag av 7, och alltså bara 15% av veckan, och då har du ändå fått i dig 85% bra mat! Man behöver alltså inte vara stenhård med sig själv, det skadar inte att ge efter för sug då och då.
 
Men tänk också på det här: För de flesta av oss börjar helgen redan på fredag, det kanske blir en bulle till eftermiddagsfika, sen åker man hem, lyxar till middagen och sen på kvällen blir det godis och chips i soffan. Efter det kommer lördagen, det blir lyxigare (och ofta lite onyttigare) frukost/lunch, sen blir det kanske en fika på stan eller hos en kompis, till middag äter man lite sämre mat och sen efterrätt eller godis på kvällen. Eller så går man ut på krogen och häller i sig alkohol. Detta i sin tur resulterar i att söndagen blir en bakisdag med dålig mat, och vips har det blivit tre dåliga matdagar under veckan. På ett år är det 156 dagar som man gjort dåliga matval, vilket är ca 40% av ett år. Inte så konstigt man inte får de resultat man vill ha va? Ni ska veta att jag inte skriver detta för att stressa er eller liknande, lever man bra under veckorna och är nöjd med sin kropp behöver man inte alls bry sig om detta, för då håller sig troligtvis kroppen i sin nuvarande form. Detta inlägg riktar sig till er som vill förändra eran kropp, och då kan det vara bra att ha detta i bakhuvudet. Blir en helg såhär så är det ingen big deal, det är bara att fortsätta med sina vanliga, bra rutiner veckan därpå och jag lovar att det inte kommer spela någon större roll i slutändan. Men som sagt så är det lätt att fastna i dåliga vanor och det kan vara väldigt bra att se över hur man lever om man börjar undra varför resultaten uteblir.
 
Och som jag nämnt tidigare så får vi inte göra några världsproblem av saken, blir det dåligt ibland så är det inte mer med det - inget att deppa över. Det är bättre att lära av misstagen och köra på igen! Och kom ihåg att du gör det för din skull, alltså är det på dina egna villkor!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0