Svar på tal

Fick en kommentar tidigare som jag insåg att jag faktiskt inte hade svarat på.

"Hej Therese! Jag skulle verkligen behöva mattips, jag tycker det är assvårt att bara smälla ihop något hälsosamt och planera för hela veckan, det är lätt att falla tillbaka på gamla spår som korv och makaroner min kille gillar inte fisk och det känns som att jag tappat greppet totalt när det gäller hälsosam husmanskost, har du några tips?? Mvh en förvirrad tjej"

Absolut är det lätt att falla tillbaka i gamla vanor, annars skulle nog de flesta av oss träna och vara hälsosamma. Det krävs lite vilja för att ändra sina vanor, och jag tror att det viktigaste för att bli motiverad nog att göra en förändring är att ta reda på vilka vinster man får ut av det. T.ex. bättre hälsa, bättre hy, piggare kropp. Om man vet varför det är bra för en så finns det ju en större chans att man fortsätter. Själv tycker jag att min nyttiga mat är så mycket godare än korv och makaroner, men det fanns säkert en tid då jag inte tyckte det.

Det finns otroligt mycket mer bra och nyttig mat än bara fisk. Några exempel på bra proteinkällor är köttfärs, rostbiff, fläskfilé, ägg, kassler, kyckling, skaldjur osv. Korv är inte ett speciellt bra val, då det innehåller mycket mer än bara kött. Ju renare (ju mindre saker i innehållsförteckningen), desto bättre. Det bästa med nyttig mat är att det inte måste vara svårt! Enklare än "vanlig" husmanskost ibland. Kör in en plåt kyckling i ugnen, koka potatis, gör en kall sås på kvarg - färdigt! Få ingredienser och snabbt! Och nej, det blir inte torrt utan grädde/crème fraîche som även jag trodde en gång i tiden ;) Och vad gäller makaronerna är det bara att byta ut dem till fullkornsvarianten! Istället för vitt ris - ta fullkornsris (mycket godare om du frågar mig!). Gör det inte så jäkla svårt. Det är ju sååååå enkelt :)

Hoppas du fick svar på dina funderingar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0