Ang. dessa ord

Jag postade tidigare ett inlägg om PT-Fias ord. Efter att ha läst lite olika reaktioner kring detta och sen funderat på egen hand insåg jag hur det lät när jag stöttade hennes ord så otroligt hårt. Jag menade såklart inte att jag tycker det är dåligt att alla börjar ta tag i sina liv med kost och träning. Tvärtom. Det är ju sjukt bra och roligt att det är fler och fler som inser nyttan med att träna och äta bra. Och så himla roligt att kunna inspirera varandra och hjälpas åt. Det som stör mig, och som jag tror är PT-Fias bakgrundstanke med hela inlägget är att det är så himla mycket allt eller inget. Man ska vara nyttigast, träna mest, träna hårdast, aldrig äta något som innehåller kolhydrater och absolut inte socker eller vitt mjöl, man ska äta en trendig diet som paleo, LCHF, GI eller RawFood och vara superstrikt, man ska göra all mat från grunden, äta 10 sorters grönsaker till varje middag, räkna kalorier, äta 15 sorters tillskott, träna minst 2 timmar om dagen plus promenader överallt, man ska älska varje träningspass och aldrig ha en dålig dag, osv. Jag skulle kunna fortsätta mycket längre, men ni förstår vart jag vill komma. Man måste inte vara världsbäst, träna jämt, ha magrutor, äta trendigt eller enligt nåt visst schema. Jag tror att vi alla måste äta saker vi vill ha ibland, även om det är bombat med fett, socker eller vitt mjöl. Även om det är "onyttigt". Jag tror att det är så viktigt att ha den där balansen mellan onyttigt och nyttigt. För vi alla vet ju att man inte kan sitta i soffan varje dag och äta chips, likaväl som att det inte är hälsosamt att träna 3 timmar om dagen och äta BARA sallad eller bara kyckling eller bara ägg. Du måste hitta det som funkar för dig, men det ska vara ångestfritt och anpassat för dig själv. Återigen, vi alla är olika och vi kan ALDRIG jämföra oss med någon annan. Därför gör "fitspo"-bilder och andra inspirationsbilder ofta mer skada än nytta, visst kan de vara bra för motivationen och få oss att vilja jobba mot våra mål, men vi kommer aldrig kunna få en annan människas kropp och din kropp i vältränad form kommer aldrig se likadan ut som någon annans vältränade kropp.

Det får räcka med dessa tankar för ikväll.. Sov gott!


Kommentarer
Postat av: Clara

Kloka ord min vän, och jag håller med dig i allt du säger!

2013-02-12 @ 14:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0