Träning, motivation och förkylning

Jag har som sagt klurat en del på kommande inlägg här och tänker först ta upp något jag tycker är viktigt.

Det här med att känna sig sugen på träning kommer ofta i omgångar. Ibland tappar man motivationen och det känns mest besvärligt. Har man då inte fått in någon rutin är risken att man inte tränar alls. Det som är viktigt att komma ihåg är att det kommer vara tungt ibland. Man kommer ibland få släpa sig iväg för att få träningen gjord och ibland blir det jättebra pass trots allt och ibland blir det åt skogen. Det första man måste komma ihåg är att all träning är bra! Tappar du därför motivationen av att springa för att du tycker det är tråkigt, då ska du strunta i att springa för då får du inte ut nåt av träningen. Troligtvis kommer du inte ge järnet och du kommer inte ha roligt. Viktigt är att välja träningsform som DU gillar. Inte den träningsform dina vänner gillar, bara för att. Om du gör något du tycker är roligt (simmar, spelar fotboll, gymmar, kör crossfit osv.) då kommer du vilja köra mer! Och tillslut har träningen blivit en naturlig del av vardagen som inte du skippar halva året för att det är jobbigt och besvärligt.

Det andra man ska komma ihåg är att alla pass inte kan kännas bra. Skulle de göra det så skulle vi inte heller veta om vi fått till ett grymt pass!

Däremot - varningsfinger upp här - så är det otroligt viktigt att lära sig lyssna på kroppen, och det är hit jag vill komma. Det är stor skillnad på att känna sig seg och vara sjuk. Är du seg en dag och har tänkt gymma, men då kanske det är bra att vila en dag om det är det du vill. Men om du känner dig seg varje gång och skippar träningen pga. det, kanske du måste lära dig trotsa den där segheten och träna, så att du blir piggare! Däremot om du känner dig hängig (som ofta är tecken på förkylning eller feber), är varm, har ont i halsen eller ordentlig hosta så ska du inte träna! Det är skadligt för kroppen och bryter snarare ner än bygger upp. Jag själv är inte alltid så snäll mot min kropp vad gäller detta, vilket jag försöker bättra mig på, eftersom det tar längre tid att bli frisk om man tränar under tiden. Man får se det som att man ger kroppen lite tid att bygga upp, så man kan komma tillbaka på topp igen!

Viktigt också att ta det lite lugnt när man ska börja träna igen efter att man varit sjuk.

Såhär i förkylningstider tänker jag bjuda på receptet till min favoritsmoothie! Gillar man inte ingefära kan man såklart utesluta den, men det sägs vara bra mot just förkylning. Dessutom massa C-vitamin och andra nyttigheter. Att den dessutom blir grön gör att den bara känns så fräsch ;) Gott som tusan!

Det här är vad som behövs:
*Frusen mango
*1/2 banan
*1 stor näve bladspenat
*Ca 1 cm färsk ingefära
*1 pressad apelsin eller en skvätt juice
*1 kiwi
*Ev. vatten för bra konsistens

Mixa länge så det blir ordentligt slät! Och njut förstås!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0