Det här med stress..

Min första lediga helg efter fem veckors jobb är äntligen kommen. Det som jag har så svårt för när jag väl kommit igång är att varva ner. Nu har det varit full fart i mitt liv med både det ena och det tredje i ett bra tag och det är då det är svårt för mig att bara sitta i soffan och göra ingenting. Det kryper i kroppen och jag känner mig så otroligt stressad. Faktum är att jag inte får mycket vettigt utfört ändå, utan det är liksom bara den här inre stressen hela tiden - att jag måste göra nåt, att jag är lat som inte gör något, att jag borde träna, osv. Vet inte hur många gånger folk har sagt åt mig att jag ser trött och sliten ut den senaste tiden. Jag sover som en stock om nätterna men har inte vaknat utvilad på, ja, jag vet ärligt talat inte sist jag kände så. I september typ, då jag äntligen haft några veckor ledigt efter en stressig vinter/vår i skolan och sen en sommar fylld med jobb. Var ledig en vecka under sommaren, och sen jag fick vik på olika ställen i oktober har jag inte heller varit ledig många dagar i sträck.
 
Jag vet att det är ohälsosamt. Men för det första behöver jag pengarna, för det andra hatar jag att säga nej, och för det tredje har jag ju ändå inget bättre för mig än att jobba. Vissa skulle säkert säga att jag borde lugna mig med träningen sånna här perioder, men det är just träningen som blir den stunden på dagen då man kan fly från alla måsten och göra det som man tycker är roligt och känns bra. Dessutom är det en stress att jobba mycket genom att jag inte hinner träffa och umgås med alla jag vill. Jag hinner knappt träffa mamma och pappa, hinner aldrig hälsa på mormor och hinner nästan aldrig umgås med mina fina vänner, och då jag väl har tid är jag oftast väldigt trött och slö.
 
Däremot borde jag lära mig, för det är inte första gången jag sitter i den här sitsen. Fortsätter jag såhär kommer jag ha magkatarr lagom till sommaren som så många gånger förut. Men jag ska ge det en chans och verkligen försöka stressa ner de stunder på dagen när jag har chansen. T.ex. när jag har lunch kanske det inte är optimalt att kapp-läsa alla blogginlägg jag missat och kasta i sig maten.
 
Nä, det blev ett långt inlägg det här, men jag måste avrunda nu känner jag. Finns mycket mer jag vill skriva men det här får räcka för just nu. Tror att många av oss, speciellt vi unga tjejer, måste sluta sätta sån press på oss själva att prestera hela tiden. Ibland är det bra nog att göra absolut ingenting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0