Luddiga tankar

Jag läser rätt många olika träningsbloggar just nu, och har gjort ett bra tag. Jag tycker det är rätt spännande att följa andras utveckling och se hur de uppnår sina mål. Många påstår att man måste ha uppsatta mål för att komma någonstans med sin träning. Men jag vet faktiskt inte om jag håller med. Själv har jag alltid tränat för att det är roligt, förutom på senare tid då jag satt upp mål som inte är så specifika. Typ: "bli starkare". Ja, men det jobbar jag ju för hela tiden och det målet tar ju för mig aldrig slut. För starkare kan man alltid bli. Det är liksom upp till mig själv att avgöra när jag lyckats med det. Till skillnad från om man skulle ha ett mål att kunna springa milen på 45 minuter. Det kan man ju liksom mäta. Om klockan visar 45 minuter efter 10 km, ja, då har jag ju uppnått mitt mål. 

För några veckor sen formulerade jag några mål med min träning på telefonen. Här är tre av dem:
*Lära mig göra fria chins och dips. Chins har jag redan klarat av, men såklart vill jag göra fler än en utan hjälp. Dipsen har jag just börjat jobba på. Detta mål kan jag ju lätt se när jag uppnått. 
*Få mer definition på musklerna. Det här är ju ett väldigt luddigt mål som jag aldrig vet när jag uppnått, utan det är ju upp till mig själv att avgöra.
*Lära mig stå på händer. Detta är ett mål som blir lätt att mäta av.
 
Vars vill jag då komma med detta? Jo, jag har gått runt och städat här hemma med musik i bakgrunden och så slog det mig bara att jag tror att många får panik när man läser andras mål och 1. får för sig att det är superviktigt att ha mål och 2. att man kanske jämför sig i andras mål och känner sig dålig över det man själv vill/kan utföra. Det viktigaste av allt är att vi lär oss sluta jämföra oss med varandra. Vi alla har olika förutsättningar, och det är så otroligt viktigt att komma ihåg. Jag tror inte alls att man måste ha specifika mål med sin träning för att komma någon vart, och samma i det verkliga livet. Man måste inte planera allt så himla noga hela tiden, utan jag tror att det kan vara minst lika viktigt att bara flyta med ibland och se vart det tar en. Min svenskalärare på gymnasiet pratade mycket om mål, och visade oss ett bra citat:
 
"Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar."

Om ditt mål är att bli barnmorska finns det tydliga milstolpar du måste ta dig förbi för att komma dit, men om du inte vet vart du vill vara om 10 år så låt det vara så. Jag själv tänkte otroligt mycket innan jag slängde in min ansökan till Komvux om att bli konditor. Det är i Stockholm, och jag är duktig på att noja och fundera. Istället har jag bestämt mig för att om jag kommer in och det känns rätt så åker jag. Det är ett år det handlar om, och om jag vill göra något annat om 5 år, då gör jag det. Vi måste sluta vara så hårda mot oss själva och sluta tro att livet är "meningslöst" om vi inte har full kalender och massor av planer hela tiden. Det är inget fel i att inte veta vad man vill, för tillslut någon dag så vet man, även om det kommer innebära att man kommer välja fel flera gånger. 
 
Jag försöker resonera likadant kring träningen och har därför inga speciella mål med en bestämd tidsrymd eller några siffor. Istället gör jag det jag tycker är roligt och givande och ser vart det tar mig. En dag uppnår jag dessa mål (även om det kanske innebär att jag måste sikta extra hårt på dem för att klara dem). Det ska vara roligt att träna, och om jag sätter upp hårda krav på mig själv kommer det ta bort glädjen i alltihopa. Vissa kanske måste ha mål för att kunna komma någonvart och pusha sig själv. Vad det gäller mig blir det bara en inre stress och därför låter jag det vara utan press. Det gäller att hitta det som funkar för en själv. Det viktigaste är att det får en att må bra. 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Du säger så mycket klokt min fina vän!! Kärlek till dig.

2013-01-28 @ 16:36:59
Postat av: Pallen

Så jäkla bra skrivet Therese!

2013-01-28 @ 23:04:21
Postat av: Clara

Du är så fantastiskt klok min vän, och jag tycker det är kanon att du delar med dig av dina tankar! Fortsätt med det! :)

2013-01-28 @ 23:34:33
URL: http://claramarkeby.blogg.se
Postat av: Emilia

So true!!

2013-01-31 @ 12:05:53
URL: http://emiliasoderstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0