Tabata-vadå?

Tackar för den fina responsen på förra inlägget. När jag läste igenom det efteråt insåg jag att det lät litegrann som att jag aldrig pushar mig när jag tränar och att jag bara tränar när jag har 100% motivation. Så är det inte kan jag snabbt säga. Jag är ibland inte alls taggad på att träna, men oftast gör jag det ändå och 9/10 gånger är det ändå såååå värt det (förutom när det blir riktigt skitdåliga pass). All träning är bättre än ingen, man kan inte alltid ha bra dagar liksom.

Vad gäller själva träningen så pushar jag mig rätt hårt (oftast) under själva passet. Det krävs lite tjurskalle, men ska man bli bättre får man bita ihop. Det är ju roligt att se och känna framsteg och det är ju en del av själva kicken.

Den här veckans träning startade med rygg/biceps i måndags, bandy igår och idag var det mage och axlar, blandat med några tabata-intervaller. Imorgon blir det gymmet och troligtvis ett crossfit-pass med Emma Karlsson, hon är sjukt duktig! Har inte planerat mer av träningen, förutom att jag ska hinna med ett bröst/triceps-pass och sen bandy på söndag.

Förresten, ni kanske undrar över det där med tabata...det är en grym intervallform där man jobbar 20 sekunder och vilar 10, sen upprepar man det sammanlagt 8 ggr. En sådan intervall kallas alltså tabata och tar 4 min. Detta kan användas för både konditions- och styrkeövningar och är en grymt bra och givande träningsform om man ger allt när man väl kör! Idag körde jag hopprep och rodd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0