Just do it.

Jag får många frågor om hur jag orkar hålla motivationen uppe och fortsätta träna vecka efter vecka. Jag vet aldrig vad jag ska svara, för jag har aldrig reflekterat över det riktigt. Det går mest bara av sig själv numera. Däremot har det på senare tid blivit bara roligare och roligare att träna. I början när jag slutade med hockey och fotboll (spelar ju dock fortfarande innebandy, men det är ju mer på skoj) tyckte jag det var svårare att ta sig iväg att träna då träningen inte längre var inplanerad på samma sätt. Men jag kämpade på, drog mig ut och sprang fast det tog emot, och for på gymmet även om det kändes tungt innan. För ni vet, det finns inget som liknar känslan efter ett träningspass. Slitet innan är såååå värt det.

Men jag tror också att det är hur jag är som person, som gör att jag inte slutar träna längre perioder. De som känner mig vet att jag är en tjurskalle när det gäller det mesta (kan man bli annat än världens största tjurskalle med två av Sveriges tjurigaste föräldrar?). Och har jag bestämt mig för något, ja då gör jag det bara. Vare sig det gäller att springa intervaller, att va först ut i sjön när man ska bada, eller att slänga sig ut från ett flygplan (åh vad jag vill hoppa fallskärm igen..). Det är inte alltid optimalt kanske, ibland kan man pressa sig själv lite för långt och det är ju inte riktigt så bra. Men så småningom lär man sig. Är du absolut inte tjurig, har lätt för att ge upp, då måste du tänka över vad du egentligen vill. Vill du bli starkare men hatar gymmet? Ja, du har du två val framför dig. Antingen ger du det en riktigt chans och bestämmer dig, eller så får du nöja dig med situationen. Det låter hårt, men det finns inga genvägar att gå. Vill man nånting tillräckligt mycket, då är man redo att ge upp något annat.

Har du själv svårt med motivationen? Tänk över vad du vill! Har du inga speciella mål men vill bara komma igång och träna? Gör något du tycker är roligt! Och tycker du inte något är roligt men vill tycka det - ge det en chans och ge dig fan på att lyckas så ordnar det sig. Ibland får man inte tänka så mycket, det är bara att göra skiten, så är det gjort.

Mitt allra bästa tips vad gäller tankarna är att se sig själv framåt i tiden när man gjort det, när man klarat det där träningspasset och får slänga sig i soffan, eller när man tränat i några månader och jeansen sitter bättre - vad vet jag. Få jobbet gjort, tillslut kommer säkert även din träning på rutin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0