Periodisk fasta

Ni kanske undrar varför det varit så tyst här ett tag, inte bara med inlägg utan också med recept och matbilder.. Saken är den att den nyttiga bakningen har lagts åt sidan en stund. Just nu provar jag periodisk fasta, och är inne på fjärde veckan. Alltså inte den fastan där man äter 5 dagar och fastar 2, utan 16/8-metoden där man äter 8 timmar om dagen och fastar 16. Jag är inte superstrikt på timmarna men oftast sträcker sig ätarfönstret mellan 11-19 på ett ungefär.

Varför jag gör det kan man ju undra? Jo, ni ska veta att jag har landat i mig själv en hel del den senaste tiden. Börjat se träning och kost som ett otroligt stort intresse istället för ångest och tvång som det ofta innebar för mig förr i tiden. Jag tycker helt enkelt det är otroligt spännande och vill gärna utvecklas. Fredrik har ju kört det en längre tid och lyckats otroligt bra, och att få följa med på den resan har varit motiverande för mig också! Under min tid med Helena så fick jag en otrolig balans i min kost, lärde mig äta bra! Och nu vet jag att jag har den grunden att luta mig tillbaka på. Det är också därför jag har känt mig modig nog att testa - för att jag vet hur jag ska äta för att må bra (jag mår såklart bra nu också, annars skulle jag aldrig hålla på, men jag fick lära mig en kosthållning jag kan hålla livet ut). Nånstans var det mitt mål med henne - att lära mig bra kost och såklart träning. Och nu när jag kan det så vill jag såklart testa nytt.

Min lilla PT här hemma (ja, han är grym både som gymsällskap och kock), har hjälpt mig mycket med maten för att det ska bli rätt. Det är verkligen ingen bantning jag går på och jag vill inte tappa några muskler! Därför har det blivit en jävulsk massa mat, ja, jag skojar inte. Äter som en häst när jag väl äter :) Det är därför jag tycker det fungerar bra för mig också - jag gillar att äta MYCKET - och nu får jag ju göra det också! Kan lägga ut någon bild så ni får se hur stora portioner det rör sig om, liksom mer än vissa killar, haha. Men jag är inte ute efter att gå ner massa kilon eller liknande utan bara för att det är en rolig grej att testa och se vad man kan åstadkomma!

Tyckte det var jättejobbigt utan frukost först, men nu tycker jag det fungerar bra! Att träna på tom mage fungerar också otroligt bra - och det trodde jag inte från början. Har fortfarande kvar min "fria dag" och svävar ut från det vanliga när jag känner för det. Vill jag ha en glass så äter jag den liksom. Det är ju sommar och det är mitt liv och därför blir det enligt mina egna regler. Är så glad att jag har min coach här hemma som hjälper och pushar mig (han är bäst!), men som precis som jag vill ha en kosthållning som fungerar jämt, det sociala ska inte försvinna bara för att man ska äta på "ett visst sätt".

Jag har läst på mycket om periodisk fasta och dessutom som sagt haft Fredrik att fråga om allt. Om du är sugen på att prova så läs på ordenligt först så du är fullt medveten om vad det innebär och vad man bör tänka på! Och komihåg att storleken på måltiderna måste ökas, annars kommer du hamna på ett galet lågt underskott - och det bygger man inga muskler på! Jag är ingen expert men fråga gärna om ni undrar över något så svarar jag utifrån bästa förmåga!

Kram på er! Och hädanefter kanske det blir lite tätare med inlägg!

Och så ett bra exempel på en vanlig lunch just nu.... ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0