Choklad-sesam-vadmannuvillkalladom-bollar

Åh. De blev så jäkla goda. Jag hittade ett recept på ett par bollar på en blogg för ett tag sen, men jag följde det inte så noga utan höftade till det rätt rejält! Till och med Fredrik tyckte de liknade vanliga chokladbollar - det är bra betyg! Som sagt kan man ändra lite hur man vill och ta av det man har hemma. Jag kallar dem sesambollar för att jag rullade dem i sesamfrön, men man kan ju lika gärna rulla i kokos, kakaonibs eller något annat man har hemma. Här kommer mina (ungefärliga) mått.

SESAMBOLLAR
Ingredienser:
*1,5 msk kvarg
*1,5 msk kakao
*1 dl mandelmjöl
*1 dl fiberhavregryn
*1 msk stevia strö (eller annan sötning, typ honung)
*1 msk kaffe
*2 msk vatten
*1 msk kokossmör (går säkert kanonbra att byta ut mot nötsmör eller kokosolja)
*En nypa vaniljpulver
*1 msk vaniljproteinpulver
*1 msk kokosmjöl (för att binda ihop smeten som blev lite lös, blir den fast från början behövs det inte)

Mixa i matberedare/mixer och rulla i något gott. Ställ in dem en stund i frysen om de ska ätas på en gång, annars kan man förvara dem i kylskåpet. Och som sagt är det bara att höfta och byta ut mot saker man har hemma istället, helt plötsligt har man en helt ny variant! Jag hade i sötning bara för att jag hade i för mycket kaffe (ca 2 msk), så det är inte säkert det behövs någon sötning överhuvudtaget. Ni får testa helt enkelt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0