Hemmagjort mandelsmör

Jag ska erkänna en sak. Jag älskar verkligen mandelsmör! Det är så jäkla gott. Den lilla burken med Kung Markattas märke på är rätt så dyr med tanke på det lilla innehållet. 38 kr för ynka 180 g. Jag har länge tänkt på att göra eget, men det har aldrig blivit av. För några veckor sen gjorde jag en liten sats och idag var det dags att göra om det! Dubblade mängden mandlar och fick en rejäl burk färdigt smör för 50 kr. Dessutom slapp jag fraktkostnader, väntan osv. Detta tog ca 20 minuter, mycket smidigare!

Allt som behövs är en ugn, en påse mandlar och en stark mixer/matberedare.

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Häll halva påsen med mandlar på en plåt och rosta dem i ugnen i ca 10 minuter.
3. Häll under tiden den andra halvan av påsen med mandlar i matberedaren/mixern. När mandlarna i ugnen fått färg häller du ner de varma mandlarna med de andra och startar mixern/matberedaren.
4. Man får mixa ett bra tag, stanna ibland och peta ner smulorna från kanterna, men tillslut blir det lent smör. Man får inte sluta för tidigt - tillslut blir det mjukt! Salta om du vill.
5. Njut som det är på en sked, på ett knäckebröd med bananskivor, i smoothien, i mitt proteinfluff eller vars det nu passar - kanske i någon sås eller liknande, vad vet jag :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0