Q/A

Har fått en fråga som jag började svara på igår, men all text försvann ju som sagt, så jag ger det en ny chans.

"Hej! :) hur lägger du upp din träning? jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp min träning och hur jag ska variera mig."

Just nu kör jag gym, boxning och bandy. På gymmet har jag tre pass jag varierar mellan - bröst/axlar/triceps, ben/mage och rygg/biceps. Jag rullar på dessa pass hela tiden, vilket innebär att det ofta blir två pass för någon muskelgrupp varje vecka. På gymmet kör jag 4 set av alla övningar. Första setet kör jag 4 reps, andra setet 6 reps, tredje setet 8 reps och fjärde setet 10 reps. Detta innebär att det blir mycket bytande av vikter, men det har gett riktigt bra resultat hittills för mig! Utöver det kör jag bandy (just nu en gång i veckan, snart två) och boxning som konditionspass. I somras körde jag mycket intervaller. Jag kan visa ett exempel på veckans träningsplanering:

Måndag: Ben/mage
Tisdag: Rygg/biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Boxning
Fredag: Bröst/axlar/triceps
Lördag: Ben/mage
Söndag: Bandy

Hur DU ska lägga upp din träning är svårt att säga bara sådär. Det beror ju helt på vad man vill ha ut av träningen, vad man tycker är roligt, om man vill bli svettig, bygga muskler eller förbättra konditionen osv. Det viktigaste tror jag är att göra något man tycker är roligt för att göra träningen till en VANA. Kör inte 10 pass i veckan för att sen ha perioder då du inte tränar alls. Bättre att köra några pass varje vecka, hela året runt. När du känner att du slutar få några resultat eller träningen känns för enkel så är det dags att variera sig. Vill du inte lägga upp passen själv eller kliva in ensam på gymmet så kan du ta hjälp av en Personlig Tränare eller gå på gruppass. Är det t.ex. gym du vill gå på, men har svårt med övningar så finns det massor med hjälp på Google (styrkeprogrammet är en bra sida!), är det löpträning du vill hålla på med så finns det även där massor med upplägg och tips på nätet.

Mer specifikt än så är svårt att svara när jag inte vet någonting om vad du vill med träningen. Men det viktigaste som sagt - gör något du tycker är roligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0