Ordbajs

Har haft tankar på det här inlägget ett tag, men min diethjärna har inte haft så lätt att formulera orden. Det är troligtvis rätt flummigt och väldigt uppstyckat, men det är så mycket jag tycker missas vad gäller grunden för ett hälsosamt liv och en snygg kropp (dvs en kropp du trivs med, hur den än nu ser ut). 

Punkt ett. Det finns inga magiska träningsupplägg som gör jobbet åt dig. Du måste pusha dina gränser när du tränar, trötta ut muskeln, och hur du gör det är faktiskt mindre viktigt. Att bli trött är poängen. Det är så du utvecklas - genom att flytta dina personliga gränser. Alltså, det finns inget träningsprogram som är rätt eller fel, så länge DU känner att det tar där det ska. 

Kost + träning och därmed resultat är inte krångligare än hårt jobb och kalori in vs kalori ut! Ska du bygga muskler kan du inte gå på ett underskott, kroppen kräver mer energi för att bygga. (Det kan gå om man har stenhård koll på kost och träning men det är en väldigt komplicerad ekvation!) Samma sak när det gäller att tappa fett, men då tvärtom förstås. Det är svårt att tappa fett på ett överskott av kalorier. Nu säger jag inte att man måste räkna kalorier för att lyckas, men bygga muskler = mer mat, tappa fett = mindre mat. Men då ska jag också påminna att bara för att man går på ett underskott och tappar vikt, så betyder det inte automatiskt att det är fett som försvunnit. Kroppen kan lagra/släppa mycket vätska, beroende på hur mycket du druckit, stressat eller om du ätit extra mycket kolhydrater. Det betyder också att om du gått upp något kilo på bara någon dag är det automatiskt inte fett! Det är mest troligt bara vätska som kroppen lagrat in och inget att stressa upp sig över! 

Är trött på att läsa överallt om alla dessa "rätta lösningarna", och "bli fit på 14 dagar" i löpsedlarna... Det finns inget annat än hård träning och anpassad kost (anpassad efter tycke, smak, allergier, mål osv). Du kan t ex dieta på godis om du vill, men du kommer snabbt upp i kalorierna som kanske en hel dags intag av bra mat motsvarar! (Och du kanske inte mår så jättebra heller.) Det finns inga snabba lösningar för att komma i en form som du kan hålla. Den dieten jag kör nu är för att skala fram musklerna jag kämpat för att bygga. Och efter dieten kommer jag vilja fortsätta bygga mer muskler. Alltså är det ingen snabb viktnedgång jag har gjort för att sen efteråt trycka onyttig mat och godis varje dag. Det jag gör är min livsstil, och nyttig mat och träning är ett intresse jag har, som inte slutar med dieten. Även om kosten blir mindre strikt då dieten är över. Å andra sidan så måste man också veta att hur bra det än kan låta ibland är det inte bara guld att gå på diet. Känner mig ofta trött, energilös och hungrig. Är mycket mer känslosam och lättirriterad vilket går ut över både jobbet och mina nära. Det är en kortare period där jag får kämpa hårt med att orka hålla fokus genom alla träningspass och livet i allmänhet. Men det är en rolig utmaning, som jag gör helt och hållet för min egen skull. Och överlag är det mestadels bara positivt. Det har hänt förvånansvärt mycket (i mina mått mätt) med min kropp hittills och det är så jäkla kul att sätta sig själv på prov. Ytligt må hända, men det är ju också det ytliga som är mitt mål med den här dieten. 

Det är också viktigt att komma ihåg att vara ödmjuk och nyfiken vad gäller dessa ämnen. Alla har vi olika sätt att må bra på, och vissa kanske trivs jättebra med paleo-kost t.ex. Bara för det betyder absolut inte det att någon annan mår bra med en sådan kost. Jag har läst på om träning och kost i några år och tycker fortfarande det är sjukt intressant att lära mig. Man blir aldrig fullärd och det kommer hela tiden nya trender. Man måste själv lära sig sålla bland informationen, vara realistisk över vad som faktiskt är möjligt och hitta det som passar en. Jag kan inte påpeka vikten av att utgå från sig själv nog många gånger. Vi är så galet olika individer allihopa. DU känner dig själv bäst och vet vad DU vill uppnå. Utgå från det så blir det bra!

Slutsats: Mestadels är diet galet spännande. Men också jävligt jobbigt vissa dagar. Träning och kost är sjukt omfattande ämnen och det finns alltid mer att lära. Den enda personen du är expert på är dig själv. Utgå från det och må bra på ditt egna sätt, för din egna skull. Träna hårt är det enda sättet att utvecklas på. Det ska vara jobbigt!! Sista slutsats: Det här är nog mitt mest osammanhängande inlägg någonsin. Men ja, typ så. 

Kommentarer
Postat av: Matilda Markusson.

Inte alls osammanhängande! Tycker du får ihop det riktigt bra och det du skriver är så sant. Är också less, fruktansvärt less på alla quick fix... De handlar om hårt arbete i både kök o på gymmet. Inget annat om man vill ha en hållbar livstil.

Svar: Tack snälla! Ja, det är så sjukt frustrerande att folk inte kan hitta en livsstil som passar istället för att söka snabba lösningar i nya trender hela tiden..
theresesandstroem.blogg.se

2014-05-06 @ 22:37:49
Postat av: sanna

Jag tycker inte heller det, riktigt bra inlägg och roligt att läsa! Allt det här är en vetenskap i sig men man behöver inte göra det svårare än vad det är. Bra Therese!

Svar: Tack så himla mycket!
theresesandstroem.blogg.se

2014-05-07 @ 06:37:10
Postat av: Pallan

Bra skrivet och så sant! :*

Svar: Tack finaste du. 😘
theresesandstroem.blogg.se

2014-05-07 @ 07:32:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0